Zápis komise pro zubní lékařství konané dne 5.7.23012

15.09.2012 01:20

 

 

# ------------ Původní zpráva ------------
# Od: Lukáš Kaloš <LukasKalos@seznam.cz>
# Komu: Jana Duskova<duskova@vus.cz>, <lucie.vondrackova@lf1.cuni.cz>,
# <lia.navarova@lf1.cuni.cz>, 'Vladěna Topičová'<vladena.topicova@lf1.cuni.cz>,
# As. Korábek<korabek@centrum.cz>, As. Ott<danott@centrum.cz>, 'Doc.
# Hubálková'<hana.hubalkova@lf1.cuni.cz>, 'Doc. Malbohan'<imal@lf1.cuni.cz>,
# Doc.Foltan<rene.foltan@lf1.cuni.cz>, Doc.Šmucler<smucler@asklepion.cz>, 'Dr.
# Erika Lenčová'<lencova@vus.cz>, Jan Jirků<janjirku@centrum.cz>, MDDr Jakub
# Kompert<jkompert@centrum.cz>, 'prof.Mazánek'<jiri.mazanek@lf1.cuni.cz>,
# <aleksi.sedo@lf1.cuni.cz>,
# Kopie:
# Předmět: Zápis z jednání komise pro zubní lékařství 13.6.12
# Datum: 04.7.2012 22:13:05
# ----------------------------------------
# Dobrý den,
#
# vzhledem k tomu, že zatím nebyl rozeslán zápis z jednání komise pro zubní
# lékařství, dovolil jsem si tento zápis napsat.
# V příloze posílám návrh zápisu. Prosím o vaše připomínky nejlépe do středy
# 11.7.
#
# S pozdravem
#
# Lukáš Kaloš
#

 Zápis z jednání komise pro zubní lékařství

 

Termín: 13. 6. 2012 

 

Účastníci:

prof. MUDr. Jana Dušková, DrSc., MBA (dále prof. D.)

prof. MUDr. Jiří Mazánek, DrSc. (dále prof. M.)

prof. MUDr. Aleksi Šedo, DrSc. (dále prof. Š.)

doc. MUDr. René Foltán, Ph.D. (dále doc. F.)

doc. MUDr. Hana Hubálková, Ph.D. (dále doc. H.)

doc. MUDr. Ivan Matouš-Malbohan (dále doc. M.)

doc. MUDr. Roman Šmucler, CSc. (dále doc. Š.)

MUDr. Ladislav Korábek, CSc., MBA (dále MUDr. K.)

MUDr. Erika Lenčová, Ph.D. (dále MUDr. L.)

MUDr. Lia Navarová (dále MUDr. Na.)

MUDr. Milena Nedvědová (dále MUDr. Ne.)

MUDr. Daniel Ott (dále MUDr. O.)

MUDr. Lucie Vondráčková (dále MUDr. V.)

MDDr. Jakub Kompert (dále MDDr. K.)

Ing. Lukáš Kaloš (dále Ing. K.)

Vladěna Topičová (dále V.T.)

Jan Jirků (dále J.J.)

 

Zapsal: L. Kaloš

 

 

  1. Prof. D. uvítala účastníky a představila program jednání. Sdělila také, že
    v nedávné době obdržela dva návrhy na změnu koncepce výuky, jeden od doc. F. a druhý od doc. H. Vzhledem k tomu, že návrh doc. F. dorazil dříve, předala paní profesorka slovo doc. F.
     
  2. Ing. K. žádá o provedení zápisu z jednání.
    è prof. D. pověřuje zápisem V.T.
     
  3. Doc. F. představil všechny body svého návrhu (viz písemný dokument doc. F.). Výslovně zmínil následující úskalí a významné body:
  • Řešení případného nedostatku pacientů - pacienti z chir. ambulance.
  • Zdůraznil důležitost samostatného přístupu studenta k řešení zdravotního stavu pacienta. Studenti mají odpovědnost za objednávání pacientů.
  • Minimální časový rozestup státních záv. zkoušek musí být 3 týdny.
  • Hodnotit počty výkonů studentů je nutné po měsících, aby se včas odhalily případné problémy jednotlivých studentů.
  • Výuka studijního oboru bude v součtu všech ročníků odpovídat akreditaci (i v počtu reálně odučených hodin).
  • Studenti mají možnost pořídit si vlastní vybavení.
  • Problémy k řešení: organizace práce sester, plánování využití RTG, dovybavení pracoviště, úprava sazebníku výkonů.
     
  1. Doc. H. nechce detailně probírat svůj návrh, protože se v mnohém podobá návrhu doc. F.
  • Souhlasí s rozšířením výuky do odpoledních hodin a s efektivním využitím kapacity výukových sálů.
  • Apeluje na studenty, aby si vodili své pacienty.
  • Klíčový je prvek komplexního řešení léčebného plánu jednoho pacienta od A do Z.
  • Shoda v nutnosti samostatné práce studenta a plánování ošetření.
  • Navrhuje pevné ordinační hodiny studentů.
  • Souhlasí s nákupem některého vybavení studenty.

 

  1. Prof. D. konstatuje nutnost zavádět změny již v zimním semestru 2012.
     
  2. MUDr. O. upozorňuje na problém počtu studentů ve 3. ročníku a nutnost zajistit pro ně výukové sály. Dále podtrhuje personální kapacity, bez jejichž rozšíření není možné nový koncept výuky realizovat.
     
  3. Doc. Š.
  • Zmiňuje, že podobný koncept začal připravovat s doc. Peřinkou již před 10 lety.
  • Nutno navýšit personál o 100 %.
  • Vznáší dotaz, co bude s chirurgickou ambulancí
    è doc. F.: chir. amb. zůstává tam, kde je. Na výukových sálech se budou provádět jednoduché extrakce, příp. jednoduché chirur. zákroky.
  • Je nutné přijímat postdocs.
  • Studenty vyšších ročníků je dobré využít při výuce 1. a 2. ročníku.
     
  1. Prof. D. oznamuje, že psala e-mail ředitelce VFN se žádostí o navýšení úvazků.
    Dále navrhuje kombinované úvazky fakulta/nemocnice a uplatnění absolventů ve výuce prekliniky.
     
  2. Doc. Š. navrhuje využití tzv. kvalifikační dohody dle zákoníku práce, aby nedocházelo k odchodům lékařů do privátu po krátké době působení na fakultě. Náklady na vzdělání čerstvých absolventů jsou enormně vysoké.
     
  3.  Prof D. a doc. F. nesouhlasí. Není reálné, že by lékaři takový závazek podepsali.
     
  4.  MUDr. K.:
  • Navrhuje zavedení dvousměnného režimu.
  • Zabezpečení práce sester při odpolední výuce lze řešit i zaměstnáním sestry na částečný úvazek (např. sestrou na rodičovské dovolené).
  • Úkolem sestry by měla být také kontrola studentů vykonávajících při výuce práci sestry. Tím se minimalizuje počet sester nutně přítomných ve výukovém sálu.
  • Dále navrhuje řešit absenci stomatologických předmětů v ZS 4. ročníku zavedením stomatologických přednášek v odpoledních hodinách, kdy již neprobíhají klinické stáže.
     
  1.  Prof. D.: nutné stáže na ortodoncii (dále orto), pedostomatologii (dále pedo) a max-fac chirurgii.
     
  2.  V.T.: ORL a interna se mají učit na začátku ZS, skupiny se budou vzájemně měnit.
     
  3.  MUDr. Na. požaduje výuku pedo v šesti skupinách po 15 lidech.
     
  4.  MUDr. O. nesouhlasí s případným zkracováním stáže na pedo. Stáž na pedo by měla trvat čtyři týdny a na orto dva týdny.
     
  5.  Doc. F. navrhuje předsunout ORL před současný zimní semestr od r. 2013.
    è Všichni ostatní souhlasí.
     
  6.  doc. F.: Nutné snížit nedávno zvýšené platby za výkony prováděné studenty.
    è doc. Š.: Současná kalkulace je chybná. Kalkulovat je nutné např. bez nájmu prostor, které patří fakultě. Při správné kalkulaci dle vyhlášky dojde ke snížení ceny výkonů.
     
  7.  MUDr. O. upozornil na problém prázdninových měsíců, kdy budou chybět studenti, ale pacienti se mohou dožadovat ošetření. Nyní se pacienti neregistrují. Budou se v budoucnu registrovat?
    è doc. Š.: Měli bychom registrovat pacienty.
     
  8.  Ing. K. se ptá na nutné kroky vedoucí k realizaci snížení plateb za výkony, přiřazení odpovědnosti a termínů.
     
  9.  Prof. M.:
  • Upozorňuje na akutní nedostatek učitelů.
  • Problém s rozvrhy a nutnost směnného provozu.
  • S nemocnicí má jednat o platbách a pracovních místech nové vedení, které nastoupí v září.
  • Student nevydrží osmihodinovou pracovní dobu a učitelé také nebudou schopni takto dlouhou výuku bez směnného provozu zvládnout.
  • Vidí problém s výukou chirurgie v Kateřinské.
  • Souhlasí s předsunutím ORL.
     
  1.  Ing. K.: Student bude pracovat v roli ošetřujícího pouze 3 hodiny za den.
    è prof. M.: Myslí si, že zátěž studenta bude příliš vysoká.
     
  2.  Ing. K.: O cenách je nutné jednat ihned, aby se od začátku semestru pracovalo s novým sazebníkem.
    è prof. M.: Není to reálné, o cenách se bude jednat dlouho.
     
  3.  Prof. M. podtrhl nutnost jednat o vzniku univerzitních nemocnic.
     
  4.  Prof. Š. apeluje na prof. M., aby začal s vedením VFN jednat o změnách cen a navýšení úvazků. Prof. Š. ocenil informaci doc. Š. o chybných kalkulacích a doporučuje zahájit práce na propočítání nových kalkulací.
    è doc. F. navrhuje prověřit založení nestátního zdravotnického zařízení a vlastní kalkulace cen.
    è doc. Š. navrhuje spočítat kalkulace dle kalkulačního listu (podle vzorce z vyhlášky)
     
  5.  Doc. F. shrnul potřebu změny výuky a nutnost její rychlé realizace.
     
  6.  MUDr. V. s potřebou změn souhlasí, ale zdůrazňuje problém se 3. ročníkem, ve kterém musí dojít také ke změnám. V žádném případě se neobejdeme bez nárůstu personálu.
     
  7.  Ing. K. vznáší dotaz, co reálně brání přijetí nových lidí.
    è prof. D.: Ze strany děkanátu nebrání přijetí nových lidí nic. Problém je na straně nemocnice. Noví zaměstnanci by mohli být přijati i na částečný úvazek.
     
  8.  Prof. D. navrhuje setkání s MUDr. K., doc. F. a doc. H. k tvorbě rozvrhu na ak. rok 2012/2013. Termín jednání 20. 6. v 16:15 hodin.
     
  9.  Doc. F. vysvětluje výuku chirurgie. Jednoduché extrakce a chir. výkony budou prováděny v Kateřinské, ostatní na „lůžkárně". Studenti stážující na chirurgii mohou být rozděleni do dvou skupin. Délka stáže na „lůžkárně" musí být tři týdny.
     
  10.  Prof. D.: ORL, preventivní z.l. a interna budou vyučovány na začátku semestru.
     
  11.  Ing. K. se táže na možnost zrušení interny v 5. ročníku a rozšíření interny ve 4. ročníku o látku z 5. ročníku.
    è prof. D. zdůrazňuje význam znalostí z interního lékařství pro praxi zubního lékaře. Z toho vyplývá i nutnost zopakovat a rozšířit znalosti studentů v 5. ročníku. Interna se proto bude i nadále vyučovat ve 4. i 5. ročníku.
     
  12.  Doc. H. se ptá studentských zástupců na význam výuky na fantomech.
    è Ing. K. vidí význam výuky na fantomech v nižších ročnících. Zde by měla být výuka na fantomech intenzivní. V klinických ročnících klade důraz na praktickou aplikaci dovedností na pacientech.
    è MDDr. K. nesouhlasí a uvádí, že by výuka na fantomech měla probíhat intenzivně  i ve vyšších ročnících, zejména v protetice. Upozorňuje na problém, že studenti s fantomy nezacházejí jako s pacienty a usnadňují si práci nepřirozeným polohováním fantomů a vyjímání jednotlivých zubů z čelistí.
    è doc. H. zdůrazňuje, že takové jednání studentů je sledováno a postihováno.
    è Ing. K. preferuje práci s pacientem a uvádí vlastní zkušenost, kdy na fantomu brousil na korunku velké množství zubů, zatímco u pacienta pouze jeden.
     
  13.  Doc. F. zmínil potenciál postgraduálního vzdělávání a možnost zřízení nových akreditací (podobně jako v případě ortodoncie). Jako příklad uvádí mikroskopickou endodoncii. Tímto způsobem by se mohl částečně řešit problém s malým zájmem lékařů o práci pro fakultu.
     
  14.  Ing. K. se táže prof. D. na budoucnost části stomatologické kliniky, která zbude po oddělení chirurgie, a na vedení zbytku stomatologické kliniky po odchodu prof. M.
    è prof. D. vysvětluje, že dojde k oddělení chirurgie do samostatného, nově vzniklého pracoviště Centra onemocnění hlavy a krku (dále COHAK).
    Zbytek stomatologické kliniky se spojí s ÚKES (dříve VUS). Stomatologická klinika tak již nebude existovat.
    è Ing. K. se táže, zda proběhne výběrové řízení na vedení tohoto pracoviště.
    è prof. D.: Proběhne VŘ pouze v Centru onemocnění hlavy a krku. Prof. D. je přednostkou ÚKES, a není tak důvod vypisovat výběrové řízení na tuto pozici.
    è Ing. K. se táže, kdo a kdy rozhodl o spojení stomatologické kliniky s ÚKES. Uvádí, že za jeho působení v AS se k tomuto AS nevyjadřoval. (pozn.: viz zápis AS  z 9. 1. 2012 - přejmenování VUS a zřízení COHAK)
    è prof. D.: Jedná se o rozhodnutí děkana a ředitelky VFN cca z prosince 2011. 

     
  15.  Ing. K. podpořil myšlenku doc. Š. zavádět v budoucnu tzv. kvalifikační dohody ke stabilizaci mladých lékařů na fakultě.
    è doc. F. nesouhlasí.

 

 


# # ------------ Původní zpráva ------------
# Od: Doc. MUDr. Roman Smucler CSc. <smucler@asklepion.cz>
# Komu: Lukáš Kaloš<LukasKalos@seznam.cz>,
# Kopie: Jana Duskova<duskova@vus.cz>,
# lucie.vondrackova@lf1.cuni.cz<lucie.vondrackova@lf1.cuni.cz>,
# lia.navarova@lf1.cuni.cz<lia.navarova@lf1.cuni.cz>, Vladěna
# Topičová<vladena.topicova@lf1.cuni.cz>, As. Korábek<korabek@centrum.cz>, As.
# Ott<danott@centrum.cz>, Doc. Hubálková<hana.hubalkova@lf1.cuni.cz>, Doc.
# Malbohan<imal@lf1.cuni.cz>, Doc.Foltan<rene.foltan@lf1.cuni.cz>, Dr. Erika
# Lenčová<lencova@vus.cz>, Jan Jirků<janjirku@centrum.cz>, MDDr Jakub
# Kompert<jkompert@centrum.cz>, prof.Mazánek<jiri.mazanek@lf1.cuni.cz>,
# aleksi.sedo@lf1.cuni.cz<aleksi.sedo@lf1.cuni.cz>,
# Předmět: Re: Oprava zápisu z jednání komise pro ZL
# Datum: 05.7.2012 23:09:32
# ----------------------------------------
# Hezký večer,
# Je dobré, že máme zápis. Ideálni bude, když každý dostaneme konkrétní úkol a
# datum do kdy ho máme splnit. To určitě paní prof. Dušková udělá.
# 1/ Podstatné pro studenty je, že mezitím byla další schůzka a plán pro 5. Ročník
# se vstřícností hraničící se sebeobětováním některých pedagogů ( zejména
# konzervační odd.) materializoval, takže jsme o kus dále. Potřebujeme k
# potřebnému stavu cca 2 mil. Kč investičních peněz. Půl milionu provozních
# měsíčně a 14 pedagogů ideálně , 6 kriticky- tak jsem to alespoň spočítal z
# řečeného.Cca polovinu potřebných pedagogů dodá UKES, tak je to snad
# realizovatelné, když nastoupí alespoň tři učitelé a žádný neodejde. Prostředky
# asi jsou na paní prof. Duškové, učitele musíme shánět, kde se dá, kdo můžeme,
# máme na to 3 měsíce. Každý úvazek v době výuky se hodí, čím více kdo dodá
# návrhů, tím kvalitnější výběr bude.
# 2/ Kalkulační vzorce pro výpočet ceny výkonů jsem už přeposlal a rád pomohu s
# kalkulacemi.
# 3/ Vzory kvalifikačních dodatků pracovních smluv mám také ale to je věc najmě
# rozhodnutí VFN.
# 4/ anglická paralelka se adaptuje, studenti jsou informováni, že si mají shánět
# pacienty více, než dříve, máme i možné další učitele ale dáme přednost těm,
# kteří budou učit Čechy, aby se na AP finančně zahojili při dodržení standardů
# samozřejmě. Důležité je, aby se adaptovali i čeští studenti, tento systém má
# svoje velké výhody ( praxe bližší skutečnému provozu pod dohledem lékařů) ale
# vyžaduje více smostatnosti. Klasická škola končí ve 4. Roce. Fakticky se studium
# zkrátí a je potřeba více pracovat v nižších ročnících- známe třeba od Poláků, ti
# si často poslední ročník rozkládají, je to vlastně praxe, kde jde o počet
# výkonů. Na to se musí naši studenti nastavit a jít do posledního ročníku více
# připraveni. Super to začne fungovat, až se reforma dotáhne ke třeťákům, teď
# musíme mít všichni trpělivost. Čo bolo to bolo, terazky to musíme vydržať...
# Roman Šmucler
#
#
#
#
#
#
# I am sorry for mistakes. It is from iPAD.
#
# On 5. 7. 2012, at 22:04, Lukáš Kaloš <LukasKalos@seznam.cz> wrote:
#
# > Dobrý den,
# >
# > na základě připomínky doc. Foltána jsem upravil zápis. Nyní je v zápisu
# správný název ÚČOCH.
# > Prosím i ostatní o kontrolu zápisu a zaslání připomínek.
# >
# > Hezké svátky přeje
# >
# > Lukáš Kaloš

 

Od: Doc. MUDr. Roman Smucler CSc. <smucler@asklepion.cz>
# Komu: Doc. MUDr. Roman Smucler CSc.<smucler@asklepion.cz>,
# Kopie: Lukáš Kaloš<LukasKalos@seznam.cz>, Jana Duskova<duskova@vus.cz>,
# lucie.vondrackova@lf1.cuni.cz<lucie.vondrackova@lf1.cuni.cz>,
# lia.navarova@lf1.cuni.cz<lia.navarova@lf1.cuni.cz>, Vladěna
# Topičová<vladena.topicova@lf1.cuni.cz>, As. Korábek<korabek@centrum.cz>, As.
# Ott<danott@centrum.cz>, Doc. Hubálková<hana.hubalkova@lf1.cuni.cz>, Doc.
# Malbohan<imal@lf1.cuni.cz>, Doc.Foltan<rene.foltan@lf1.cuni.cz>, Dr. Erika
# Lenčová<lencova@vus.cz>, Jan Jirků<janjirku@centrum.cz>, MDDr Jakub
# Kompert<jkompert@centrum.cz>, prof.Mazánek<jiri.mazanek@lf1.cuni.cz>,
# aleksi.sedo@lf1.cuni.cz<aleksi.sedo@lf1.cuni.cz>,
# Předmět: Re: Oprava zápisu z jednání komise pro ZL
# Datum: 05.7.2012 23:26:26
# ----------------------------------------
# ... Zapomněl jsem na kriticky důležité( proto je dobré mít zápis)...
# 1/ Medici v novém systému převezmou značnou část práce nelékařskeho personálu,
# to je nutné a zárově velmi přínosné. Do 1.10. Ale musíme mít schválenou úpravu
# provozního řádu předmětných ordinací, kdo co dělá a kdo za co zodpovídá. Právně
# to asi nebude jednoduché vyřešit, podstatné je, abychom to "rozpohybovali" ,
# bude nutná dohoda všech, studentů i sester. Jsme na stejné lodi, leč základní
# dokument poťebujeme, jinak skončíme na financování nelékařů. Asi směrnice od
# náměstkyně řed. VFN? Tři měsíce je dostečný čas.
#
# Měli bychom mí ty nižší ceny pro práce od studentů schválené asi ideálne k
# 15.9., než se studenti vrátí a začnou si objednávat. Kritické datum je 15.10.
# Jinak nebudou mít dost fixní protetiky.Musíme si udělat modely tržeb a obratů ,
# abychom to ufinancovali.
# Zdravím všechny o svátcích
# Roman Šmucler
#
#
#
#
#
# I am sorry for mistakes. It is from iPAD.
#
# On 5. 7. 2012, at 23:09, "Doc. MUDr. Roman Smucler CSc." <smucler@asklepion.cz>
# wrote:
#
# > Hezký večer,
# > Je dobré, že máme zápis. Ideálni bude, když každý dostaneme konkrétní úkol a
# datum do kdy ho máme splnit. To určitě paní prof. Dušková udělá.
# > 1/ Podstatné pro studenty je, že mezitím byla další schůzka a plán pro 5.
# Ročník se vstřícností hraničící se sebeobětováním některých pedagogů ( zejména
# konzervační odd.) materializoval, takže jsme o kus dále. Potřebujeme k
# potřebnému stavu cca 2 mil. Kč investičních peněz. Půl milionu provozních
# měsíčně a 14 pedagogů ideálně , 6 kriticky- tak jsem to alespoň spočítal z
# řečeného.Cca polovinu potřebných pedagogů dodá UKES, tak je to snad
# realizovatelné, když nastoupí alespoň tři učitelé a žádný neodejde. Prostředky
# asi jsou na paní prof. Duškové, učitele musíme shánět, kde se dá, kdo můžeme,
# máme na to 3 měsíce. Každý úvazek v době výuky se hodí, čím více kdo dodá
# návrhů, tím kvalitnější výběr bude.
# > 2/ Kalkulační vzorce pro výpočet ceny výkonů jsem už přeposlal a rád pomohu s
# kalkulacemi.
# > 3/ Vzory kvalifikačních dodatků pracovních smluv mám také ale to je věc najmě
# rozhodnutí VFN.
# > 4/ anglická paralelka se adaptuje, studenti jsou informováni, že si mají
# shánět pacienty více, než dříve, máme i možné další učitele ale dáme přednost
# těm, kteří budou učit Čechy, aby se na AP finančně zahojili při dodržení
# standardů samozřejmě. Důležité je, aby se adaptovali i čeští studenti, tento
# systém má svoje velké výhody ( praxe bližší skutečnému provozu pod dohledem
# lékařů) ale vyžaduje více smostatnosti. Klasická škola končí ve 4. Roce.
# Fakticky se studium zkrátí a je potřeba více pracovat v nižších ročnících- známe
# třeba od Poláků, ti si často poslední ročník rozkládají, je to vlastně praxe,
# kde jde o počet výkonů. Na to se musí naši studenti nastavit a jít do posledního
# ročníku více připraveni. Super to začne fungovat, až se reforma dotáhne ke
# třeťákům, teď musíme mít všichni trpělivost. Čo bolo to bolo, terazky to musíme
# vydržať...
# > Roman Šmucler
# >
# >
# >
# >
# >
# >
# > I am sorry for mistakes. It is from iPAD.
# >
# > On 5. 7. 2012, at 22:04, Lukáš Kaloš <LukasKalos@seznam.cz> wrote:
# >
# >>>
# >>>
# >> <Zápis komise pro ZL 2.docx>