Dopis studentů 5. ročníku studia zubního lékařství ze dne 22.2.2010
Vážený pan
MUDr. Bc. Marek Hilšer
Akademický senát 1. LF U~
Kateřinská 32
121 08 Praha 2
Vážený pane předsedo,
z pozice studentů pátého ročníku studijního programu Zubní lékařství 1. lékařské
fakulty Univerzity Karlovy si Vás dovolujeme oslovit ve věci hodnocení výuky a její
organizace. Chceme Vás tímto listem informovat o kladných a především pak záporných
bodech curiculla, jež, atřuž díky své dosud nevyzrálé koncepci, či z důvodů obecného stavu
vysokého školství v ČR, skýtá pro náš budoucí profesní život několikerá úskalí.
Pětiletá forma studia, tak jak jsme ji měli možnost zažít, se od počátku potýkala
s otázkou rozsahu učiva. Během každého z absolvovaných ročníků docházelo v různé míře ke
kompresi probírané látky, mnohdy pak bohužel na úkor její kvality. Poslední dva ročníky a
zejména ten nyní probíhající, pátý, jsou však v pravém slova smyslu alarmující. Zjejich
průběhu je patrné, jak je celý program po organizační stránce stále nedotažený, a to nejen
s ohledem na nás, budoucí zubní lékaře, ale zejména pak na naše budoucí pacienty.
Z našeho jasného přesvědčení tento dopis rozhodně nezamýšlíme jako ukiivděné
zvolání nad vlastním osudem. Jeho účelem je spíše poskytnout nutnou zpětnou vazbu, vzešlou
z řad studentů, která, jak doufáme, přispěje v budoucnu k progresivním změnám. Ty snad
našim následovníkům umožní úspěšně absolvovat studium s hrdostí na dosažené lékařské
vzdělání a získané dovednosti v oboru a ubrání je od pocitů zmaru a rezignace, jež se nyní
vkrádají na mysl nám.
Před rozčleněním konkrétních připomínek dle klíčových předmětů, z nichž skládáme
v pátém ročníku státní závěrečné zkoušky, je na místě nejdříve zmínit téma obecnějšího rázu.
Na prvním místě stojí problém komunikace fakulty, potažmo Stomatologické kliniky se
studenty prostřednictvím internetu. Webové stránky kliniky postrádají jakékoli systematické
aktualizace; Jejich informační obsah je pro studenty nulový, jelikož chybí oznámení o
základních změnách stran rozvrhů, sylabů, či umístění výuky. Ta jsou pak řešena vyvěšením
nenápadného listu na nástěnce v mezipatie budovy pracoviště. Rovněž uvedená telefonní
čísla, či emailové adresy již mnohdy neodpovidaji realitě a vyhledání žádoucího kontaktu
může být úkolem nadmíru obtížným. Jelikož se naše doba nese především ve znamení
neomezené komunikace, považujeme dostupnost informací studentům za jeden ze základních
piliiů celé organizace studia ..
Přistupme nyní kjednotlivému hodnocení hlavních oborových předmětů.
Konzervační zubní lékařství by mělo být bezesporu tím nejdůležitějším prvkem
studijního programu Zubní lékařství. Zůstává tak zarážející skutečností, že jako takovému se
mu v pátém ročníku dostalo nejmenší hodinové dotace. V porovnání s dentoalveolárni
chirurgií a dětskou stomatologií, jež absolvujeme po čtyři týdny a s protetikou, již je
vyčleněno týdnů devět (1), na záchovné zubní lékařství zbývají pouhé tři týdny! K tomuto faktu
je nutno přidat nepochopitelný nedostatek pacientů a z něho plynoucí nevyužití kapacity jinak
velmi kvalitně vybavených výukových sálů (je možno pracovat pouze na sedmi křeslech,
přičemž jedno je vyčleněno jen pro odečítání RTG snimkůl. Dostáváme se tak k realitě dvou,
maximálně tří ošetřených pacientů jedním medikem na jeden týden! Stejně palčivou otázkou
zůstává personální nedostatek v řadách odborných asistentů. Na skupinu cca 20 mediků
dohlíží pouze jeden lékař, k tomu externista, který z pochopitelných důvodů spěchá hned po
výuce do své soukromé praxe. Dalším problémovým prvkem je potom zcela neprofesionální
chování nižšího zdravotnického personálu. Ze strany zdravotních sester opakovaně docházelo
ke slovnímu napadání nejen mediků, ale pohříchu i odborných asistentů, resp. pacientů.
V době všeobecného nedostatku personálu ve zdravotnictví je tento příklad jistě jen jedním
z mnoha, na druhou stranu tak věhlasná fakulta by se měla jistě snažit o prezentaci na úrovni.
Výuka protetiky je poznamenána opět významným personálním nedostatkem stran
odborných asistentů, což pramení ve stejný nedostatek pacientů. Problém externích
pracovníků byl již zmíněn, zde je tomu ne jinak. Devítitýdenní dotace tohoto cyklu se nám pak
v důsledku uvedených skutečností jeví nepřiměřenou. Jako výrazný organizační přehmat
považujeme rozdělení výukového bloku jedné ze skupin. Mezi vzniklé sekce zde byly vloženy
tři jiné předměty, takže daným studentům před státní zkouškou z protetiky vyvstal problém tří
dalších zkoušek - z Preventivního zubního lékařství, Otorhinolaryngologie a Interny. To je
přinejmenším na pováženou.
Variabilita prováděných protetických výkonů a jejich souvztažnost s aktuálním
vývojem oboru pak rovněž zaostává za naším očekáváním. Samostatně stojící otázkou je také
k protetickému bloku přiřazená ortodoncie. Z tohoto stále významnějšího oboru moderní
stomatologie jsme během pětiletého studia absolvovali pouze tři týdny praktické výuky
podpořené jedinou(1) přednáškou. Ač byla daná látka během stáží probírána v rámci
seminářů, její rozsah nemohl pokrýt míru informací požadovanou ke státní závěrečné zkoušce.
Respektujeme, že obor ortodoncie je výrazně specializován a jako takový nemůže být v celém
rozsahu rozhodně v rámci pregraduálního studia zahrnut. Zvýšená míra přednášek, např. již
ve čtvrtém ročníku; by ale podle našeho názoru přispěla kjeho náležité integraci do vzdělání
absolventa oboru Zubní lékařství.
Dvoutýdenní stáži na oddělení Parodontologie a tydenitimu kurzu Orální medicíny je
možné vytknout snad jen obligátní nedostatek vyučujících. Také různorodost prováděných
ošetření, zaměřených většinou pouze na preventivní prohlídky, byla nízká. Mnohé úkony,
zejména z oblasti chirurgické léčby nebylo možno studovat jinak, než teoreticky. Sliznični
onemocnění pak byla, navzdory své klinické závažnosti zastoupena pouze dvěma přednáškami
doplněnými listováním vatlase těchto chorob... Naproti tomu množství pacientů bylo
adekvátní personálním možnostem a teoretická část, předcházející vždy samotné praxi, byla
zpravidla pojata souborně a systematicky a nabízela aktivní formu otevřené diskuse nad
danou tematikou ..
Jedna ze tří státních závěrečných zkoušek je v pátém ročníku skládána z oboru Orální
a maxillofaciální chirurgie. Této problematice byly vyčleněny čtyři týdny výuky. K nim
kriticky zmíníme častou neinformovanost a neprůhlednost organizace, zejména na lůžkových
odděleních. Tam například během celého prvního cyklu nebyl dodán řádný seznam mediků a
neexistoval žádný utříděný sylabus a rozpis vyučujících lékařů. Stáže tak mnohdy
připomínaly spíše exkurzi po chodbách oddělení. Za zcela zásadní nedostatek pak považujeme
přihlašování se k závěrečné zkoušce. Neprobíhalo pomocí všeobecně uznávaného
studentského informačního systému, ale pomocí zápisu jmen na list papíru. To vše prováděno
uprostřed práce na chirurgické ambulanci. Na druhou stranu praktický přínos z tohoto oboru
byl zásluhou odborně vedené činnosti na oddělení stomatochirurgické ambulance
nadprůměrný.
Posledním tématem našeho hodnocení je stáž na Dětském oddělení Stomatologické
kliniky. Je snad určitým příslibem, že alespoň pro ni platí pouze slova chvály. Entusiastické a
motivující vedení ze strany všech zde pracujících lékařů, ochotný a laskavý přístup nižšího
zdravotnického personálu a dostatečný počet dětských pacientů. To vše je možno považovat za
optimum výuky. Mírným nedostatkem je snad pouze určitá nepřehlednost ve sledu
teoretických seminářů, na druhou stranu atmosféra pracovního prostředí tento neduh zcela
upozaďuje.
Vážený pane předsedo, rozhodli jsme se, s tichou podporou několika významných
postav výuky stomatologie, nabídnout Vám náš pohled na problémy provázející náš studijní
program. Doufáme v to, že tímto činem přinejmenším rozpoutáme seriózní diskusi, a že
některé z našich věcných připomínek poslouží při určování chodu budoucí výuky. Ač je nám
zřejmé, že se případné, a dle našich mínění zcela nezbytné, změny již nebudou dotýkat nás
samých, chceme věřit, že pro následující ročníky studentů zubního lékařství nastanou poměry
příznivější. Kvalita studia se tím snad pozvedne zpět na úroveň hodnou moderně
rekonstruované budovy Stomatologické kliniky, na úroveň hodnou 1. lékařské fakulty
Univerzity Karlovy v Praze.
Jsme s pozdravem
studenti 5. ročníku oboru Zubního lékařství 1.LF UK.
V Praze dne 22.2.2010